Kaffe är bra för kroppen

Kaffe är inte bara riktigt gott, det har även många positiva effekter på hälsan hos dem som dricker det. Bland annat kan kaffe få oss att minnas bättre, få minskad risk för Alzheimer och diabetes och gör oss gladare.

3854240-pensionar-dricker-morgonkaffe-1

Visst kan kaffe ha en del negativa effekter på hälsan, men svenskarnas favoritdryck har även en hel del positiva effekter på vår hälsa också. För inte så länge sen rapporterades det att en kopp kaffe gör att man kommer ihåg saker lättare. Koffeinet i kaffet får oss att minnas och effekten håller i sig i 24 timmar, så om man dricker en kopp kaffe om dagen så får man alltså förbättrat minne. De forskare som kom fram till den här upptäckten lät en grupp testpersoner som inte normalt dricker drycker med koffein i, studera ett antal olika bilder. Efter det fick hälften av testpersonerna koffein och den andra hälften en placebovariant. Dagen efter fick dessa personer komma tillbaka till testlabbet och titta på bilderna igen. Några bilder hade bytts ut och några var samma som dagen innan. Gruppen som hade fått i sig koffein var bättre på att hitta de bilder som bytts ut, medan den andra gruppen ofta misstog en bild för att vara densamma som dagen innan.

Kaffe hindrar Alzheimer

En annan bra upptäckt med kaffe är att den kan förhindra demenssjukdomen Alzheimer, rapporterar SvD. Dricker man kaffe regelbundet ska alltså risken att drabbas av sjukdomen minska. I en studie undersökte forskare äldre patienter regelbundet under fyra år. Resultatet av studierna visade att de som drack mest kaffe och hade högst nivåer av koffein i blodet, inte utvecklade Alzheimer i samma grad som de som drack mindre eller inget alls. Enligt denna studie ska man dricka tre koppar kaffe om dagen för att minska risken för sjukdomen.

Andra positiva effekter

Det finns en rad andra positiva hälsoeffekter som kaffe har på oss människor. Bland dessa är:

  • Man blir smalare. Koffeinet som finns i kaffet höjer ämnesomsättningen och detta hjälper till att bränna fett.
  • Man får minskad risk för diabetes. Kaffedrickare är mindre benägna att få typ 2 diabetes.
  • Man kan träna bättre. Koffeinet förbättrar nämligen uthålligheten och prestationen.
  • Man blir gladare. De antioxidanter som finns i kaffe får en att bli på bättre humör.