Fixa julstressen med julkassen

Julen närmar sig och att-göra listan tycks kanske oändligt lång. För många är julen en stressig period där alltifrån julklappar, inköp och matlagning ska fixas. Julen ska vara en tid som handlar om att vara med familjen men krav, prestation och kompensation gör den stressfull istället. Ett alternativ till att reducera julstressen är lanseringen av Linas julkasse.

 

En väldigt hög procent upplever att julen är en stressig högtid. Oftast är det kopplat till allt som ska fixas. Framförallt julmaten. Julkassen är matkassen speciellt framtagen för konsumenterna som önskar mer tid. Den framtagna specialkassen jul kommer att innehålla alla traditionella julrätter tillsammans med andra moderna spännande alternativ. Julkassen kommer att levereras den 21 december till dörren och kan beställas fram till den 14 december för leverans den dagen. Förutom alla råvaror följer också recept och tips med på hur rätterna ska tillagas. Julkassen kommer att innehålla alla klassiker som: Janssons frestelse, köttbullar, prinskorv, kallrökt lax, ostar, skagenfyllda ägghalvor och många fler klassiker. När stressen kring mat fix lägger sig kan tiden istället läggas på annat. Varför inte en härlig julfilm?

 

Tips och råd för en lugnare jul

 

Enligt svd.se tycker åtta av tio att julen borde handla om att umgås med familjen. Det som har värde är den sociala delaktigheten och att få samt ge bekräftelse. Det är svårt när stressnivån är hög och fokus ligger på att julen ska vara perfekt med allt ifrån dekoration till julmat. Den höga prestationsnivån och de materialistiska gåvorna är ofta en skuldbefrielse som grundar sig i att föräldrar idag känner att dem ger för lite av sin tid och sig själva till sina barn. Det blir en ond cirkel eftersom kompensationen skapar stress och fortsatt mindre tid. Vi har ett behov av att vila i det välbekanta och rutin. Jultraditionerna är därför bra för vårt välbefinnande så länge balans finns. Vi bör satsa på att vila under julen för att må bra och på så sätt slippa konflikter. Stillhet och återhämtning utan stimulans är särskilt viktigt nu i en tid där utbrändheten breder ut sig. Det du själv kan göra för att minska stressen är följande:

 

  1. Planera– Gör prioriteringslistor på vad du måste hinna och vad du vill hinna med
  2. Börja i tid– Stress kommer ofta av tidsbrist. Se därför till att börja i tid. Spara inte allt till dagarna innan, utan förbered så mycket du kan innan.
  3. Sänk kraven– Spendera tiden du har med nära och kära. Ställ inte så höga krav utan sänk ambitionsnivån
  4. Ta hjälp– Våga be om hjälp. Använd digitala tjänster för till exempel leverans av julgran och ta hjälp av släkten för julkort och annat.
  5. Njut– Passa på att ha roligt och fokusera på det som är viktigt. Umgås och se till att skratta mycket.